Що робити, якщо машина застрягла в снігу

Взимку, особливо в сильні снігопади, дорога може підлаштовувати автолюбителю досить підступні пастки. Пухкий або укочений сніг в силу товщини шару в першому випадку і наявності поглиблень і ям в другому може являти собою труднопреодолімих перешкоду.

Не завжди варто мріяти про висоти дорожнього просвіту автомобіля і потужності двигуна. Це ще не запорука успіху. На можливість самостійно вибратися зі снігового полону крім величини переданого на колеса зусилля впливає також передавальне число коробки, развесовка кузова по осях і багато іншого. Тому не варто переоцінювати свої можливості, адже, як говорив великий китайський полководець Сун Цзи «Переоцінити себе погано, недооцінити противника погано подвійно». А сніг – противник, гідний уваги.

Відразу слід уточнити, що без додаткових коштів можливості щодо самостійного початку руху вельми обмежені. Безтурботне ставлення до ситуації в стилі «Нічого страшного, проїду» може привести до виникнення ситуації, з якої без значних втрат в плані грошей або здоров’я вибратися неможливо. Ймовірну небезпеку краще спробувати вгадати, і тоді шанси подолати її багаторазово зростуть.

  • Перше, що необхідно при собі мати в машині в зимовий період – це лопата. Бажано, звичайно, наявність повнорозмірною лопати, на крайній випадок зійде і невелика саперна лопатка. На дешевизну і неймовірну функціональність чудес китайської промисловості уваги звертати не варто. Найкраще радянська армійська лопатка з грубої сталі.
  • Невеликий туристський топірець теж не завадить. При необхідності нарубати гілок для підкладання під колеса він дуже стане в нагоді.
  • Для успішного подолання перешкоди з укоченого снігу потрібно мати при собі хоча б по п’ять кілограм піску і гравію. Підсипати під колеса він збільшить зчеплення коліс з поверхнею дороги і допоможе вибратися.
  • Кілька вузьких шматків міцної дошки. Підкладені під колеса в пухкому снігу вони допоможуть продовжити рух.
  • Домкрат. Бажано – гідравлічний, він набагато зручніше гвинтового і більш стійкий. Вантажопідйомність китайських виробів потрібно ділити на шість. Тобто для підйому одного колеса автомобіля вагою в одну тонну потрібно виріб із заявленою вантажопідйомністю в три тонни. Професійні моделі брати не варто, ціна їх досить висока через надійності, а для пересічного автолюбителя цілком буде достатньо звичайного китайського вироби з правильно підібраною вантажопідйомністю. У найбільш складний випадках можна встановити домкрат на дошку, підняти одне з коліс автомобіля і підкласти під нього шматок дошки для полегшення початку руху.
  • самозатягувальне ланцюга. Незамінна річ для руху в пухкому снігу. Зрозуміло, що їх бажано ставити заздалегідь, на що застряг автомобілі поставити їх досить важко.

Подальший алгоритм дій розглядатимемо для стандартного моноприводних автомобіля без наявних додаткових систем порятунку. Позашляховики, що мають знижену передачу в роздавальної коробці, а деякі – і лебідку, в більшості випадків зможуть вибратися використовуючи виключно можливості автомобіля без застосування додаткових засобів.

Наведемо ряд порад, які допоможуть подолати снігову перешкоду.

Як вибратися з пухкого снігу

Під час руху в пухкому снігу не можна переключатися на високі передачі, двигун повинен працювати на підвищених обертах на заниженою передачі, перемикатися потрібно з запізненням десь на тисячу-півтори оборотів, в районі 4000-4500 в хвилину. Це забезпечить максимальне зусилля на колесах і знизить імовірність зупинки внаслідок високого опору шару снігу просуванню автомобіля. Пам’ятайте, що при таких умовах ви їдете поки ви їдете, як тільки ви зупинитеся, рушити з місця буде швидше за все неможливо. Ніколи не зупиняйтеся в пухкому глибокому снігу, краще проїхати далі, знайти більш-менш рівну і чисту майданчик і поставити автомобіль там. Це може зайняти і півгодини, але якщо врахувати що при зупинці в сніговій каші ви витратите кілька годин на відкопування автомобіля, а при неможливості самостійного початку руху потрібно виклик евакуатора, що потягне за собою додаткові витрати і очікування.

Як тільки ви відчуєте, що машина уповільнює рух і може зупинитися, потрібно не змінюючи положення рульового колеса почати плавно додавати газ, контролюючи за наявністю вібрації корпусу машини поява пробуксовки ведучих коліс. Якщо вібрації не відчувається, наявність пробуксовки можна виявити за зростаючої на спідометрі швидкості і відсутності фактичного прискорення автомобіля. Справа в тому, що спідометр наводиться від коробки передач і показує швидкість обертання коліс, а не швидкість руху автомобіля.

Якщо ви все ж зупинилися в пухкому снігу, не варто панікувати і тиснути на газ до упору. Буксують колеса можуть «закопати» машину ще глибше в сніг, вона сяде на днище і самостійно почати рух буде неможливо, потрібно шукати буксир.

При зупинці стоїть спробувати рушити з місця плавно, уникаючи пробуксовки. Для цього потрібно тримати обороти в районі 1500, плавно відпускати зчеплення і додаючи газ у міру падіння оборотів постаратися почати рух. Якщо колеса зриваються в букс, потрібно включити другу передачу, підвищити початкові обороти до 2000 і плавно відпускати зчеплення, підтримуючи «газом» частоту оборотів.

У ряді випадків на передньопривідних машинах може допомогти поворот рульового колеса в будь-яку сторону на значний кут, в результаті чого колесо чіпляється за край уже сформувалася і відшліфованою в ході пробуксували ями і за рахунок збільшеного зчеплення може вибратися з пастки.

У разі якщо автомобіль не почав рух, можна спробувати зрушити його з місця методом «розкачки». Для цього буде потрібно швидке переключення з першої передачі на задню і навпаки.

Починати спроби краще з задньої передачі, так як вона зазвичай має більш низьке передавальне число, що полегшить спробу початку руху в складних умовах. Найголовніше при цьому вловити момент максимального відхилення автомобіля від початкового положення і почати рух в протилежному напрямку. Зазвичай при спробі вибратися з ями коли водій починає рух автомобіль трохи зрушується з місця, після чого завмирає і починає рух назад. Ось саме цей момент зупинки і потрібно вловити.

Для цього вмикаємо задню передачу, плавно додаємо газ і намагаємося почати рух. Як тільки автомобіль завмре в точці максимального відхилення, швидко включаємо першу передачу, додаємо газ і починаємо рух вперед. Коли машина зупиниться в крайньому передньому відхиленні, включаємо задню передачу і повторюємо все спочатку до моменту початку руху. У разі якщо автомобіль почав рух, потрібно не зменшуючи подачі палива рухатися в тому ж напрямку на максимально можливу відстань від того місця, де автомобіль застряг, з метою запобігання повторення всього спочатку.

Якщо машина при вищевказаних спробах взагалі не рухається з місця, потрібно звільнити від снігу передні і задні колеса, сформувавши плавний підйом для полегшення руху автомобіля в обох напрямках.

У тому випадку, якщо і це не допомогло, можна спробувати підкласти під колеса дошки або нарубані гілки дерев, бажано – хвойні.

Власникам машин з автоматичною коробкою передач в такій ситуації слід включити «зимовий режим» і плавно додаючи газ спробувати рушити з місця. Скажімо прямо, саме в екстремальних ситуаціях проявляється неспроможність багатьох сучасних розробок справлятися з мінімальними труднощами. Зчеплення там автоматичне, відцентрове, плавне включення його неможливо, а при його автоматичному спрацьовуванні диски сходяться відразу, в результаті чого колеса починають буксувати. Крім того, перегрівається робоча рідина в коробці передач і через зрослі навантажень може вийти з ладу сам привід перемикання. Якщо після декількох спроб рух почати не вдалося і візуальний огляд показав, що автомобіль засів глибоко, краще викликати евакуатор або попросити кого-небудь взяти на буксир. Вірогідні витрати будуть набагато менше вартості ремонту автоматичної коробки передач.

Як вибратися з ями в битій снігу

Щільно утрамбований і замерзлий сніг набуває найхимерніші форми рельєфу. Швидко рухатися по ньому не можна по уникнути пошкоджень підвіски і днища автомобіля, а при повільному просуванні далеко не з усіх заглиблень можна виїхати.

Під час руху по такій місцевості теж, як і на пухкому снігу, тримати знижені передачі, відчувати швидкість машини, постаратися не допустити зупинки збільшенням газу, контролювати наявність пробуксовки. При зупинці початкові рекомендації аналогічні приводиться для ситуації з пухким снігом: не відкривати повністю газ, це відшліфує яму до дзеркального блиску і такого ж зчеплення, спробувати рушити за допомогою плавного відпускання зчеплення або розгойдуванням. Метод застосування аналогічний до попередньої ситуації.

Різниця полягає в тому, що вибратися за рахунок проворота коліс в сторону швидше за все не вийде через жорстких країв ями, що перешкоджають повороту колеса.

Якщо перераховані прийоми результату не принесли, можна спробувати обробити поверхню ями лезом лопати, зробивши в ній зарубки щоб ??збільшити зчеплення. Бажано також підсипати під колеса гравію з піском в обох напрямках кочення колеса, після чого спробувати повторно почати рух методом розгойдування. З високою часткою ймовірності можна припустити, що цей варіант допоможе.

Всі перераховані вище поради були випробувані на практиці безліччю водіїв і довели свою ефективність. При правильному застосуванні зазначені методи здатні допомогти самостійно вибратися в абсолютній більшості випадків. Ситуації, коли подальший рух без сторонньої допомоги продовжити неможливо виникають або в результаті абсолютної недалекоглядності водія, що не намагається вгадати, скільки снігу на «короткій» путівці, на яку він згортає з розчищеної траси з метою скоротити дорогу, або утворюються в результаті збігу обставин, повторення яких малоймовірне.

Завжди намагайтеся передбачити можливі позаштатні ситуації. Обережність, особливо в далекій дорозі, зайвою не буває. Краще провозити з собою всю зиму непотрібний «аварійний комплект», ніж зупинившись на нераз’езженной дорозі гарячково міркувати, хто зараз погодитися змотатися за пару сотень кілометрів витягнути вас з тієї ями, в яку ви самі і догодили.

Будьте пильні на дорозі, і нехай вам щастить!

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *