Методика Монтессорі: заняття з застібками




Цінністю методики Монтессорі є те, що, по-перше, заняття націлені на наймолодшу аудиторію, коли всі психічні процеси дитини рухливі та чутливі. По-друге, використовуються недорогі доступні підручні матеріали. І, по-третє, вправи розраховані на задоволення дитячого інтересу і уваги.

На думку Монтессорі розум дитини значно відрізняється від мислення дорослих. Якщо дорослі люди здобувають знання за допомогою розуму, то з раннього дитинства дитина має абсорбуючим розумом, тобто отримує знання за допомогою природної психічної функції організму. Він просто живе, навчаючись говорити мовою тих людей, у яких виховується, а його розум робить хімічні процеси. Його свідомість формують враження, закарбовуючись в ньому. За Монтессорі, завдання дорослих не стільки навчання, скільки у допомозі розуму дитини у своєму розвитку, так як в ранньому віці він має значну творчу здатність, яку треба підтримувати і зміцнювати.

Заняття за методом Монтессорі стосуються сенсорних навичок, дидактичної роботи мозку, розвитку органів почуттів, взаємин у групі і багато чого іншого; але головним у них завжди залишається зацікавленість дитини і його самостійний вибір свого заняття.

Важливу нішу в заняттях займають вправи для розвитку дрібної моторики: із застібками, бантами, липучками, кнопками, ґудзиками і так далі. Ці навички обов’язково будуть задіяні в практичній реальному житті. Дидактичні ігри з цим матеріалом впливають на розвиток координації та дрібної моторики, а також на здатність концентрації дитини. Як тільки малюк навчиться застібати, зав’язувати, він одразу відчуває себе таким, що подорослішав, тому що вміє одягатися та взуватися самостійно.

Перевага методу відомого лікаря-педагога Монтессорі – у простоті самостійного виготовлення підручного матеріалу. Це можуть бути планшети, коробки або рамки, де й розміщуються всілякі застібки, зав’язки, маленькі і великі гудзики з петлями і т. д. Особливе значення надається завязкам і шнуровкам.

Трьох-чотирьох річним дітям буде цікаво вчитися зав’язувати неслизькі шнури і банти. Важливо, щоб з двох протилежних сторін стрічки або шнури були різних кольорів. Заняття з навчання проводиться за принципом – від простого до складного. Дитина повторює рухи пальців за вчителем. Не потрібно засмучуватися і заважати малюкові, якщо спочатку не буде виходити. За методом Монтессорі застібки повинні навчити дитину самостійно долати свою незручність.

Багаторічні досліди школи Монтессорі привели до переконання, що всі, без винятку, діти до трьох років, володіють даром «абсорбувати» культуру без додаткового навчання і зусиль. Тому треба дати дітям можливість спонтанно, з легкістю, увібрати і освоїти багато інші навички в навчанні читання і письма, математики та географії, зоології і ботаніки. Навчання досягається дитиною у власному досвіді і в певному середовищі.

Рамки з застібками Монтессорі влаштувала так, щоб дитині було легко і зручно з ними працювати. З їх допомогою діти освоюють різні навички, які необхідні при одяганні. Освоєння відбувається не на себе (так як це для них важко), а на зовнішніх конструкціях. Замість рамки можна використовувати п’яльця. Головне, щоб тканина з застібками була натягнута з провисанням і лежала на поверхні столу.

За методикою Монтессорі заняття з розвитку дрібної моторики включають так само рамки з кнопками і блискавками. Ці вправи допоможуть дітям швидше придбати незалежність і самостійність. Робота з блискавками може проводитися і за допомогою будь-якого одягу, краще важкої і толстой. Вона легше тримає форму і без рамок. Потрібно давати дитині різну одяг і предмети з різноманітними блискавками.

При виконанні простих і послідовних дій в зав’язування бантів у дітей розвивається концентрація і стійкість уваги, а також виховується спостережливість і дбайливе ставлення до одягу. Додавання додаткових стрічок дає можливість для навчання плетіння косичок.

При виконанні цього завдання у малюка розвивається зорово-моторна координація, вдосконалюються його руху, він вчиться запам’ятовувати послідовні дії, розвиваючи спостережливість. Дівчатка згодом навчаються доглядати за своїм волоссям, заплітати кіски. На занятті з стрічковим матеріалом беруть участь діти трьох років. Всі банти на рамці зав’язані. Вчитель розв’язує їх, розтягуючи за кінці, по черзі знизу вгору. Потім просить дитину повторити дію розв’язування.

Зав’язати бант набагато складніше. Вчитель показує методику зав’язування по кроках, утворюючи з двох кінців петлі і продевая їх у неї по черзі, затягуючи в кінцевому підсумку «вушка» посередині стрічок. Робота проводиться тільки пальцями. Дитина може спробувати зав’язати бант повністю або по частинах. Для розвитку навички у практичному житті дітям дають можливість зав’язати бант на своєму одязі або в іншої дитини.

Це сприяє придбанню самостійності малюка. Метою свого життя Марія Монтессорі бачила свободу, незалежність і самостійність думки підростаючого покоління, вміє приймати власні рішення і відповідати за них, доводячи справу до кінця.

Якщо порівняти здібності дорослих і дітей, то можна побачити дивну річ: те, що досягають діти до трьох років, дорослі можуть домогтися тільки до шістдесяти! Вже до трьох років у дітей закладається основа людської особистості, і тоді вони вже потребують спеціальному навчальному вихованні. Трирічна дитина досягає успіхів несформованої особистості.

Не дарма Монтессорі приділяла велику увагу розвитку навичок самообслуговування у дітей. Вона вважала, що дитина, яка вміє зашнурувати черевики, застебнути і розстебнути курточку і пришити ґудзик до одягу, набуває дорогоцінний досвід відповідальності і самостійності. Всі ці навички знадобляться і для освоєння навичок письмової мови.

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *