Коли потрібно перемикати передачі

Мабуть, автомобіль і все, що з ним пов’язано – це одна з областей, де існує незліченну кількість думок з будь-якого питання. І питання про те, коли потрібно перемикати передачі – один з них.

Більшість водіїв старого гарту, які звикли до низькообертовим двигунів, переходять на підвищену передачу не доводячи частоту обертів двигуна до 2 тис. в хвилину. Аргументується це тим, що, так як на високих обертах знос двигуна підвищується, отже, на низьких – знижується, і при такому стилі перемикання двигун прослужить довше. Протилежність їм складають ті, хто перемикається на наступну передачу, коли мотор розкручений майже до максимуму. Цей стиль їзди аргументують найкращої тягою двигуна в зоні високих обертів.

Так який же варіант вибрати? Давайте більш детально розглянемо ті фактори, які впливають на довговічність двигуна і його тягово – потужностні характеристики.

Особливості перемикання передач

Увага

Найбільш рекомендований діапазон обертів двигуна для перемикання є – 2.5-3 тис. обертів на хвилину. Для прикладу ми візьмемо стандартний атмосферний двигун з межею допустимих обертів в районі 6-6,5 тис. в хвилину і найбільшим значенням крутного моменту в зоні 3,5 тис. оборотів в хвилину.

При роботі двигуна важливе вплив на його ресурс має система мастила. В розглянутому стандартному двигуні нагнітання масла в системі змащення здійснюється олійною помпою, що приводиться в рух від колінчастого вала. Отже, з підвищенням обертів двигуна підвищується і тиск в системі мастила, що покращує якість освіти масляної плівки на деталях двигуна. Зрозуміло, це твердження вірне для підвищення оборотів до певної кордону, так як на околопредельных частотах утворюється на деталях масляна плівка рветься під впливом високих швидкостей руху деталей, що знижує якість мастила, підвищує тертя і зменшує ресурс двигуна.

Якщо переходити на підвищену передачу не доходячи до 2 тисяч оборотів, то тиск масла в системі мастила не встигає вийти на робочий рівень, отже, якість мастила деталей двигуна є недостатнім. У разі постійної роботи на знижених обертах це призводить до того, що внаслідок постійної недостатності мастила, деталі двигуна зношуються набагато швидше ніж закладено конструктивно. Крім того, з причини порівняно низької швидкості руху поршня, під час фази впуску атмосферний мотор не в змозі втягнути в циліндр достатня кількість повітря для забезпечення оптимального горіння топливосмеси. Для підтримання прийнятних тягових характеристик мотора система управління уприскуванням збільшує кількість подаваного в циліндри палива. Таким чином, при русі на низьких оборотах (менше 2 тис. в хвилину), особливо на вищій передачі, буде спостерігатися значний перевитрата палива, супроводжується відчутною втратою потужності і підвищеним зносом деталей двигуна.

При розкручуванні до околопредельных обертів ресурс двигуна знизиться ще більш значно по порівнянні з манерою руху на знижених частотах. Як вже говорилося вище, при високих частотах обертання колінчастого вала стандартна система мастила не в змозі забезпечити якісне утворення масляної плівки на деталях мотора. На спортивних двигунах, конструктивно передбачають роботу на високих оборотах (8-10 тис. оборотів в хвилину), система мастила значно відрізняється від встановлюваної на “цивільні” авто. Вона включає в себе радіатор, призначений для охолодження масла з метою збереження його властивостей у процесі роботи двигуна на максимальному навантаженні, більш розгалужену систему масляних форсунок для розбризкування масла на деталі, що труться, і потужний маслонасос. Крім того, навіть враховуючи застосування високоміцних комплектуючих і додаткових систем змащування і охолодження, гоночний двигун проходить капітальний ремонт не рідше ніж через 10-15 тис. км. пробігу. В ряді випадків – частіше. Швидше за все звичайний любитель “позажигать” на своєму стандартному автомобілі не буде готовий до таких витратами.

У разі виведення на високі обороти мотора, температура якого не доведена до робочої, рівень його зносу підвищується в кілька разів, при розкручуванні непрогрітого двигуна умовах низьких температур (10 і більше градусів морозу) – у кілька десятків раз. Також на високих оборотах значно підвищується витрата палива.

Коли правильно перемикати передачі

При русі по рівній дорозі найбільш підходящим моментом перемикання на підвищену передачу буде частота близько 3 тис. обертів. При цьому двигун буде працювати в діапазоні від 2 до 3 тис. оборотів, що забезпечить достатній тиск масла в системи змащування, порівняно невисока швидкість руху деталей двигуна не буде перешкоджати утворенню масляної плівки, що забезпечить якісну мастило двигуна і зниження його зносу до мінімально можливого рівня.

Також особливості налаштування системи управління уприскуванням при русі з підтриманням зазначених оборотів забезпечать відчутну економію витрат палива.

При русі на підйом необхідно підвищити момент переходу на підвищену передачу на 1 тис. обертів, до 4 тис. в хвилину. При цьому двигун буде працювати в діапазоні оборотів, при яких стандартною системою газорозподілу забезпечується найбільше значення крутного моменту. Це забезпечить можливість швидкого набору швидкості при виникненні необхідності здійснення маневру.

Окремо стоїть розглянути випадок, коли все-таки виникає необхідність різкого набору швидкості.

Для забезпечення максимального прискорення необхідно переходити на підвищену передачу приблизно за 0,2 тисячі до моменту “відсічення”. Як відомо, на сучасних моторах система управління двигуном за допомогою датчика частоти обертання колінчастого валу контролює обороти двигуна і не дозволяє їх перевищувати понад програмно заставленого межі. При досягненні певної частоти система управління поперемінно відключає запалення по циліндрах, тим самим зменшуючи обертів і сповільнюючи автомобіль. Щоб цього не сталося, не можна досягати граничних значень частот обертання для даного автомобіля. На більшості моделей при початку червоної зони тахометра з 6500 оборотів, відсічення відпрацює десь на 6250. Хоча деякі виробники дозволяють досягати і частоти в 6500 обертів. Бажано або по технічній документації, або експериментально встановити момент спрацьовування відсічення, щоб уникнути втрат швидкості при розгоні.

У разі спрацьовування відсічення на 6500 оборотів, слід переходити на 6300, щоб виключити спрацьовування на випередження. Крім того, при перемиканні в таких режимах не можна повністю скидати газ під час виконання перемикання, так як на момент включення наступної передачі частота обертання коленвала може бути нижче необхідною, що призведе до уповільнення автомобіля.

Залиште свій коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *